Enjoy the beauty of nature, travel the world!
Blue Elephant

boven-griek

Reisverslag naar Evrosdelta en Dadia Forest in Griekenland

28 april Schiphol

In alle vroegte van deze zaterdagochtend verzamelt ons reisgezelschap zich bij de balie op Schiphol. Niets wijst erop dat dit de eerste zeer drukke dag van het jaar voor Schiphol zal worden. Na anderhalf uur weten we erg veel beter. Ticketautomaten zijn kapot en er vormt zich een enorme rij voor twee balies, waar twee volle vliegtuigen moeten worden ingecheckt.

Een jonge goed geklede man op een sedgeway rijdt doelloos rondjes in de mensenmassa en besluit na 25 minuten dat er toch meer personeel moet komen. Met zoveel besluiteloosheid komt hij vast wel snel omhoog in het management van Schiphol. Er komen twee medewerksters bij en er vertrekt er een. Netto toename één balie. Uiteindelijk weet ook de reisleider op slinkse wijze de groep voorrang te laten krijgen en zijn we ondanks de draconische veiligheidscontrole toch op tijd.

We vliegen naar Londen voor de overstap naar Thessaloniki. Daar is wat tijd om over te stappen en wordt de kennismaking tussen de groepsleden uitgebreid.

boerenzwaluw-28aprilWe komen keurig op tijd in Thessaloniki. Na alle formaliteiten rijden we van half 5 tot half 7 naar Ano Porroia vlakbij het meer van Kerkini toon op kaart. Het is een leuk hotel midden in het dorp, met uitzicht op de bergen en het meer. Naast de boeren- en huiszwaluwen turven we hier ook al meteen de eerste roodstuitzwaluwen, een steenuil en bij de dorpsbeek een waterspreeuw..

Om 8 uur vertrekken we met de bus naar het restaurant in Kerkini. Daar maken we kennis met de Griekse keuken.

29 april prachtig weer met een overdaad aan vogels

grauweklauwier-5meiOm kwart voor zeven gaat het grootste deel van de groep mee met een wandeling in de omgeving van het dorp. We lopen heuvel af door het cultuurland waarbij we al heel wat leuke soorten zien en horen, zoals grauwe gors, nachtegaal, grauwe klauwier en wielewaal. Het is lekker weer en het zal vandaag alleen maar warmer en zonniger worden.

Hierna ontbijten we in ons hotel en om kwart voor negen vertrekken we voor een tocht rond het meer. Om de stemming er goed in te krijgen laat de reisleider de bus stoppen bij de kerk van Thrakiko Omalo. De klokken luiden, de kerk is vol en verlate gelovigen haasten zich nog naar binnen. Het is duidelijk zondag.

Buiten de kerk is het rustig en dat geeft ons de gelegenheid lyrisch te worden waar we voor komen: spaanse-mus-30aprileen kolonie Spaanse mussen in de bomen bij de kerk en ook in het grote nest van de ooievaar op de kerk. In een telefoonpaal aan de overkant van de weg zit een Syrische bonte specht, die vervolgens overvliegt en zich in de bomen in de kerktuin fantastisch laat zien met een soortgenoot die ook nog aan komt vliegen.

We rijden door naar Veronia waar we een half uurtje nemen voor de lunchinkopen. Het gaat niet erg gemakkelijk, omdat de best voorziene supermarkt op zondag gesloten is.

Ook hier zijn we uiteindelijk klaar en dan rijden we welgemoed naar de rivier de Strymonas. In tegenstelling tot de vorige jaren is de waterstand nu zeer vogelvriendelijk en we blijven tweeeneenhalf uur plakken. We raken niet uitgekeken op steeds weer andere soorten die verschijnen in en langs de rivier en in het bos op 100 meter parallel aan de rivier. Echte klappers hier zijn de balkansperwer, roodpootvalk en schreeuwarend.

aalscholvers bij Kerkinimeer

Uiteindelijk verlaten we de Strymonos en rijden door tot een picnicterreintje bij een uitstulping van het Kerkinimeer. We lunchen hier en genieten ondertussen van de vogels en een beetje minder van de troep die in het water ligt. Het lijkt wel een afvaldump. De vogels hier moeten er echt tussendoor laveren, zoals een kroeskoppelikaan, witoogeend, ralreiger, futen veel andere. De Balkankwikstaart laat zich mooi zien. We wandelen over een dijkje en zien onder andere zwarte ibissen in een nat grasland,

Daarna rijden we langs het meer verder. Op het meer is niet zoveel te zien maar we komen bij Lithotopos, waar we bij het zien van een café restaurant spontaan ontzettend veel dorst krijgen. We gaan er even goed voor zitten en tegelijkertijd genieten van het zicht op het water voor de stuwdam waar een groepje, niet erg schuwe kroeskoppelikanen in het water dobbert. Na gelaafd te zijn rijden we door naar Kerkini om de kolonie Spaanse mussen te bekijken, die hun nesten hebben in de takken van een ooievaarsnest.

Om kwart voor zes zijn we terug en komen bij van een zonnige, warme en zeer vogelrijke dag.

30 april Koninginnedag

We gaan weer om kwart voor zeven wandelen, nu heuvel op door het bos. Uiteraard zoeken we langs de beek die door het dorp loopt naar de waterspreeuw. We moeten het echter doen met grote gele kwikken. We volgen het beekje stroomopwaarts door het bos. We zien en horen tjiftjaf, roodborst, tuinfluiter, tjiftjaf, boomklever en uiteindelijk wordt ook de waterspreeuw nog even gezien.

We gaan na het ontbijt met alle bagage in de bus weer op weg. We doen inkopen in het dorp

bijeneters

onderweg. Er wordt zelfs kattevoer gekocht voor een lief zwerfkatje. Daarna rijden we door richting Paliokastros. Bij de droge rivierbedding/steengroeve wandelen wij van 9.50 tot 11.50 uur. De kolonie van de bijeneters is volledig leeg. We zien een hele grote slang die net uit een van de holen kruipt en over de rand van de helling wegglijdt. Met veel moeite nemen sommigen van ons nog een vage kalanderleeuwerik waar. Aan de andere kant van de snelweg, onder het viaduct door kunnen we volop genieten van een aantal scharrelaars dat zich prachtig laat zien. Een andere leuke soort hier is de cirlgors.

We rijden daarna door tot een picnicplek waar we kunnen lunchen. Na de lunch zetten we de tocht voort naar Livaditis dat hoog in de bergen ligt, op ongeveer 1600 meter. Het weer is onderweg zoals het de hele dag is, bewolkt maar droog en niet heel erg warm. Als we er eindelijk zijn na veel gedraai op de bergweg, breekt een enorme stortbui los. De niet zo vluggen onder ons schieten snel weer de bus in, de anderen die al te ver zijn duiken onder een afdak van een in aanbouw zijnd huis. Na een half uurtje wordt het droog en maken we een wandeling door het bergbos waar veel bomen net in blad komen. Het ziet er fris en groen uit. Zwarte mezen, zwartkoppen en fitissen zingen volop en we zien en horen ook een zwarte specht.

Daarna weer in de bus en maken een behoorlijk lange tocht tot het restaurant Taverna Moisiadi in Kechrokambos. Voor het diner doen we nog inkopen voor de lunch morgen. Het is dan 1 mei en is er weer van alles dicht. Het bestellen heeft heel wat voeten in de aarde en de hulp van onze chauffeur Dimitri komt erg goed van pas.

Dan rijden we naar ons hotel waar we tegen tien uur zijn.

1 mei

Griekse landschildpad

Vanuit Keramoti vertrekken we richting Nestosdelta en zien we vanuit de bus een Klapekster en een Bruine kiekendief. Tijdens de eerste stop onderweg bij een soort moeras met open water zien we veel vogels: Steltkluut, Vorkstaartplevier (!), Krombekstrandloper, Zwarte ruiter, Groenpootruiter, Tureluur, Cettizanger en de Grote karekiet.

We rijden richting de Delta door een bos van populieren. 1 mei is een feestdag in Griekenland en dat is te merken; onderweg zien we overal groepjes Grieken rond een barbecue, muziekje erbij.Tijdens deze rit met de bus die stapvoets verloopt over de slechte onverharde weg zien sommigen voor in de bus een Jakhals de weg oversteken. Op diverse plekken is een Grote bonte specht te zien. Verder nog een Boomvalk.

Op een goed moment stopt de bus, we drinken koffie, smeren ons in met een antimugmiddel en vertrekken te voet richting zee door een populierenbosstrook. Het is prachtig weer, zonnetje en zo’n 25 graden. Links van ons een grasvlakte met hier en daar bomen en struweel. De Wielewalen laten

Balkan Gele kwikstaart

zich goed horen, maar ze zijn lastig te spotten in de bomen. Al snel zien we boven de vlakte twee Zeearenden (!), echt spectaculair! Even later een zwarte ooievaar. Dan een boom met heel veel Bijeneters, prachtig schitteren ze in de zon. Over de vlakte zie je ze jagen, onmiskenbaar is hun silhouet. Tussen de struiken zit een Smaragdhagedis en even verder is een Griekse of Moorse  landschildpad te bewonderen. Dan de rij populieren en wordt het hele landschap open met hier en daar een boom of struik. In het veld zien we vanaf de iets hoger gelegen onverharde weg een Ortolaan, Gele kwikstaarten, Paapjes en Duinpiepers en natuurlijk de Grauwe gors, die onafgebroken zijn deuntje zingt. Verder nog  Buidelmees, Zomertortel, Grauwe vliegenvanger en Nachtegaal, welke laatste zich ook goed laat horen. Bij de zee aangekomen worden Zwartkopmeeuw, Kleine plevier, Grote stern en Dwergstern gezien. De wandeling terug is best vermoeiend omdat het inmiddels echt heet is geworden. Moe maar voldaan stappen we in de bus die via een andere weg een stuk sneller het Deltagebied uit rijdt. Tot besluit van deze geslaagde dag eten we ës-avonds in een restaurant in Keramoti: heerlijke Sardientjes met de vertrouwde smakelijke bijlagen salade, tzatzki, kaas en brood.

2 mei regen, veel vogels en een lange rit

We vertrekken vroeg voor een lange dag. Na een flinke hoeveelheid regen afgelopen nacht is de boel flink opgefrist en het weer ook weer opgeknapt. Meteen na verlaten van de stad stoppen we bij een dichtgroeiende kwelder waar we allemaal direct de sporenkievit zien. We rijden naar Chrysopouli voor de supermarkt. Vervolgens rijden we door naar de Nestoskloof waar langszeilende en kleiverzamelende roodstuit- en rotszwaluwen ons weer helemaal in de stemming brengen. Een blauwe rotslijster op de helling laat zich aan iedereen zien. Jammer genoeg betrekt het weer. We rijden door zeearend-1meirichting Mangana beach. Onderweg zien we niet zoveel maar vlak voor Mangana stopt Dimitri en gebaart dat we de bus uit moeten. We gaan wandelen langs een huis waar speeltoestellen in de tuin staan. Daarachter is water en vooral veel riet dat nog erg nat is. De explosieve zang van de cettiís zanger klinkt voortdurend. Ook horen en zien we roerdomp, dwergaalscholver.

We rijden door naar het strand van Mangana. Het is er zonnig maar behalve veel dwergsterns zien we niet zo heel veel. We maken nog een wandeling naar de duinen met de plassen ertussen. Daar zien we ralreiger en grote zilverreiger.

Doorrijdend naar Porto Lagos stoppen we nog enkele keren om op de stranden regenwulp, verschillende strandlopers, lachstern te scoren. Gelukkig werd de regen wat minder en konden we gaan lunchen op een plaats, waar overdekte houten gebouwtjes neergezet waren als picnic-gelegenheid. Alleen waren die zodanig geconstrueerd dat mussen er een dankbare nestplaats hadden gevonden. Een dikke laag vogelpoep op bankjes en tafels is het gevolg. Na de lunch zijn we nog een poosje bezig geweest een aantal doortrekkende vliegenvangers en kwikstaarten op naam te brengen. Het bleek behoorlijk lastig. Ze bewogen voortdurend in de dicht bebladerde populieren. De kwikstaarten waren bijna allemaal gele en een enkele Balkankwikstaart.

We rijden dapper door langs verschillende aardige vogelplekken en komen ten slotte aan in Kalamocastro. Op de moskee en vooral verspreid in het dorp zitten kleine torenvalken. We moeten een beetje zoeken, maar uiteindelijk heeft iedereen ruim de gelegenheid om ze goed te bekijken.

Daarna rijden we door naar Dadia en checken in het Dadia Guesthouse. Daar ontmoeten we Alexander weer en met hem wandelen we naar de Taverna Arabatzis in het dorp voor het diner, waar het heel gezellig wordt.

3 mei de roofvogeldag

Om 7 uur wandelen we bergop naar de gierenvoederplaats Bird Hide. Na een uur komen we lekker bezweet aan en kunnen meteen genieten van aasgieren, vale gieren en vooral veel monniksgieren waarvan vele een merkteken hebben op de vleugels, alsof ze deelnemers aan een wedstrijd zijn. Het is geen gezicht en verstoort de natuurbeleving erger dan het hek rond de voederplaats. We blijven lange tijd kijken of de havikarend nog terugkomt die door de eersten van ons werd gezien. Dat gebeurt niet maar we zien wel een zwarte wouw en  zomertortels. Na verloop van dik een uur gaan de eersten weer terug. Sommigen wachten nog op de reisgenoten die wat later met het busje komen. De weg terug is voor het groepje van de reisleider een cadeautje: het geluid van de bergfluiter klinkt voortdurend, prachtige waarnemingen van slangenarenden met de stralende zon er vol op en in het bos een tijdlang een onvergetelijke blik op een rondstruinende wilde kat.

Het ontbijt is pas rond half elf, maar dat vindt niemand erg. Het wordt prachtig weer. We gaan eerst lunchinkopen doen en daarna naar Kavalo. Voor we de berg opgaan nemen we een andere route en maken een wandeling over de weg door een bijna pastoraal cultuurlandschap. We blijven een beetje uit de buurt van een groep militairen en lopen de heuvel af. Het levert ons de mooiste waarnemingen van de schreeuwarend op. Met veel moeite komt nu ook de eerste maskerklauwier in beeld en daarnaast in een dorpje een groep zomertortels. Met de bus gaan we nu bergop naar het hoogste topje waar we veel hopen te zien. Eigenlijk valt het tegen, maar we mogen natuurlijk niet klagen met de blonde tapuit. Na de lunch lopen we bergaf over de weg. Nu komen er meer leuke waarnemingen: een tweetal slechtvalken waarvan er een al de tijd blijft zitten en voortdurend roept. Door de telescoop een droomplaatje. Een steenarend wordt gezien, een flink aantal vale gieren, monniksgier, wespendief, buizerd, Balkansperwer en zwarte ooievaar en zo veel meer. In een struikje zit prachtig een ortolaan te zingen, ook deze is een droomplaatje in de telescoop. Na bereiken van het verzadigingspunt rijden we terug naar het hotel, maar in plaats van linksaf naar het dorp rijden we naar een kanaal, dat besloten ligt in dicht geboomte. Hopelijk zijn hier spechten. Het valt tegen en we rijden nu echt op Dadia Guesthouse aan. Vlak voor aankomst zien we nog een prachtige maskerklauwier zitten op de electriciteitsdraad.

Wij eten vanavond weer in Taverna Arabatzis in Dadia. De stemming is weer prima. De reisleider krijgt van twee bezorgde dames uit het gezelschap de opdracht om in het vervolg in de bus zijn veiligheidsriem vast te maken. Dimitri begrijpt daar niets van.

4 mei de Evrosdelta

Roze pelikanen

We beginnen vroeg aan een dag die heel warm en zonnig gaat worden. Eerst rijden we naar Feres. Na het opkopen van zo’n beetje alle postzegels in het postkantoor, bezichtiging van het Evros-natuurcentrum en het inslaan van de lunch, gaan we met de gids-voor-(gelukkig-alleen-deze)-dag op stap. Yannis, want zo heet ie, kletst in de loop van de dag iedereen de oren van de kop. Gelukkig weet hij ons wel naar leuke plekjes te brengen. Hij weet veel te zitten en we hebben ook de gelegenheid om flinke stukken te wandelen. In het begin rijden we deels door gecultiveerd land maar het wordt allemaal alsmaar natuurlijker met steeds meer leuke soorten. Geen roerdomp en woudaap maar verder alle reigers, ooievaars, lepelaar, witvleugel en witwangstern, bij het water, in het bos vale spotvogel, wielewaal, groene specht. De kortteenleeuwerik en sporenkievit zien we in open veld, maar helaas geen griel.

Aan het eind van de dijk is een restaurantje en een picnicplaats. Daarna bezoeken we ondiepe slikplassen met veel zilverplevieren, een dunbekmeeuw, en allerlei strandlopers, vooral kleine en krombekken.

Hoewel we de delta verlaten zijn we nog niet klaar en Yannis bewijst zijn waarde door ons naar de isabeltapuiten te brengen. Het kost vreselijk veel lopen en moeite om ze te vinden maar het lukt uiteindelijk om ze te zien en we pakken meteen kneu en blonde tapuit mee.. We zijn nog niet klaar want Yannis neemt ons nu mee naar een rotsbult in het landschap. We lopen een stuk naar de rotswand en dan komt het hoogtepunt van deze dag met al zoveel hoogtepunten langs zweven, een juveniele havikarend. Grappig is dat we eerst een flinke discussie aan de hand van de roofvogelgids hebben alvorens iedereen overtuigd is van de determinatie.

Wij leveren Yannis af in zijn woonplaats Monasteraki en gaan door naar Dadia voor het diner in ons vertrouwde restaurant. Onder het teruglopen naar de Guesthouse horen we de bosuil zingen. Toch een mooi besluit van de dag.

5 mei Bevrijdingsdag

De vermoeidheid begon gisteravond zijn tol te eisen; een groepslid liet zelfs het avondmaal schieten om slaap in te halen. Maar vermoeidheid of niet, er waren toch nog altijd acht groepsleden bereid heel vroeg uit de veren te komen en klokke vijf uur naar het gierenrestaurant te tijgen om daar wolven te treffen. Helaas voor deze wakkere lieden werd dat dus vroeg op voor niets, want de enige hondachtige die zich liet spotten was een manke vos. Jammer, maar het was desondanks een leuke ervaring en zij scoorden nog een nieuwe soort: de kuifmees.

Na een rustig ontbijt werd het tijd om afscheid te nemen van Dadia Forest, het verste punt van onze reis, en langzaamaan de terugtocht te aanvaarden richting Thessaloniki met als einddoel voor vandaag Stravos Beach Hotel in Rentina.

Sporenkievit

De plaatselijke minisuper lieten wij links liggen en Dimitri zette koers naar de eerste stop in de Amas-vallei. Tamelijk snel werd het dorp in deze vallei bereikt maar daar raakte onze chauffeur toch even de weg kwijt en bood ons al zoekende een sightseeing door dit gehucht waarbij vrijwel alle straatjes een beurt kregen. Uiteindelijk hervond hij de juiste uitvalsweg en werd kort nadien tot stoppen gemaand omdat er iets groots in de lucht werd waargenomen dat nodig op naam moest worden gebracht. Omdat de arenden, want dat was wel zeker, richting de zon vlogen werd het waarnemen van details al snel ondoenlijk en bleef de vraag hangen of het keizer- dan wel steenarenden waren.

Het was vast geen toeval dat die arenden daar werden waargenomen want het bleek ook de bedoelde tussenstop te zijn. Daar werd gelegenheid gegeven zich wat te vertreden en de groep spatte in drie delen uiteen. Twee bleven in de buurt van de bus en werden verrast door een langs vliegende Oehoe; jammer genoeg liep ik de berg op en miste dit gevaarte. Een baardgrasmus was een wat mager alternatief.

Na weer een uurtje rijden bereikten wij een supermarkt die grondig werd geplunderd, al moesten we voor brood naar de plaatselijke bakker. Daar verkochten ze heerlijke zaken maar de voorraad was beperkt. Ook melk bleek niet voorradig in de super maar de eigenaar greep de fiets en haalde enkele flesjes op. Met al die mondvoorraad en een forse hoeveelheid ìsnoep en koekjesî reden we door naar de picknick-brug.

Byzantijnse brug

Na de lunch kwam een cultureel uitstapje aan de beurt want er was een bijzondere Byzantijnse brug in de buurt en de wandeling daar naar toe, in de Iamos-kloof, werd ruimschoots beloond; niet zozeer door die brug (gedeeltelijk fraai gerestaureerd) maar vooral door een paartje steenarenden waarvan er een een forse prooi in de klauwen hield. En tegelijkertijd eiste ook een rode rotslijster onze aandacht op; wat een prachtige vogel is dat en wat jammer dat hij toch wat ver wegbleef voor een goede foto. Voor mij persoonlijk dé waarneming van deze reis.

Na deze stop en het fraaie schouwspel was de tijd vrijwel op en moesten wij weer de bus in om toch nog op een redelijk tijdstip in ons hotel aan te komen. Het diner werd genoten even buiten en behoorlijk ver boven Rentina, in een restaurant met een buitengewoon fraai uitzicht en een goede kaart. We konden nu á la carte dineren maar van de specialiteiten was het meeste of niet beschikbaar of mocht om andere redenen niet worden gekozen. Toch werd dit laatste avondmaal op afstand de lekkerste ervaring.

6 mei een prima afsluiting

Op deze laatste dag gaan we met een paar diehards om kwart voor zeven wandelen. Het weer houdt niet over maar we waaien lekker uit.

lepelaars

Kort na half negen vertrekken we met heel ons hebben en houden naar Thessaloniki. Gelukkig vertrekken we pas in de middag en kunnen we mooi nog even gaan wandelen in een bos bij Lentini en bij het Volvi-meer. In het bos met zware bomen komt de glanskop er nog als nieuwigheid bij. Daarna gaan we snel door. Bij het Volvimeer aangekomen maken we eerst een wandeling recht naar het meer toe. We zien er prachtig een groepje wielewalen op trek in een bosje populieren. We zien er heel veel watervogels waaronder kwak, ralreiger, purperreiger, zwarte ooievaar, lepelaar enzovoorts, onder het voortdurende gezang van de grote karekiet en maken een wandeling door open gebied, langs bosjes naar een meer toegankelijk deel van het meer. Daar treffen we een kolonie kroeskoppelikanen, met enkele gewone pelikanen en verder aalscholvers, dwergaalscholvers, balkansperwer en wespendief. Een aantal van ons ziet zelfs een visarend.

Na terugkomst bij de bus kunnen we onder de koffie nog uitgebreid genieten van bijeneters, roodpootvalken en ooievaars op het nest.

Dan moeten we toch echt naar het vliegveld. Over de terugreis is vooral te melden dat die vlot volgens schema verliep.

Blue Elephant - Tebinckslaan 14 - 9462 PV Gasselte - Telefoon: 0599 56 51 24 - Fax: 0599 56 45 44 - KVK: 04046067